Skuteczne odchudzanie: 7 wskazówek, których nie znajdziesz w kolorowych czasopismach

1. Pomyśl o swoim zdrowiu, nie tylko o wyglądzie. Nie wszystkie szczupłe osoby uważamy za piękne, nie wszystkie pulchne – za nieatrakcyjne. Za to już 10% utraty masy ciała znacząco zmniejsza ryzyko powikłań otyłości.
2. Zadbaj o samoocenę, poznawaj swoje mocne strony. Wartość człowieka nie jest odwrotnością jego masy, więc pamiętaj o tym, ile masz zalet! Jeśli w odchudzaniu będzie towarzyszyć Ci samoakceptacja, nie zniechęcą Cię drobne niepowodzenia i nie poddasz się negatywnym emocjom, które każą sięga
po kolejną porcję jedzenia.
3. Zachowaj rozsądek:
Jeśli Twój sposób odżywania się wymaga wprowadzenia wielu zmian, wdrażaj je stopniowo.
Nie koncentruj się na tempie chudnięcia. Poszukaj metod, dzięki którym osiągniesz długotrwały efekt. Jednorazowe odstępstwo od diety nie oznacza klęski. Kiedy się zdarzy, po prostu wróć do swojego planu żywieniowego przy kolejnym posiłku. Nie słuchaj podszeptów „wszystko na nic”, bo to one sprowadzą Cię na manowce, a nie jedna chwila słabości.
4. Uwierz w to, że potrafisz. Pierwszy trening za Tobą? – kolejne są w zasięgu Twoich możliwości. Potrzebujesz realistycznych celów. Takich, które da się osiągnąć.
5. Nastaw się na zmianę stylu życia. Utrata nadmiaru kilogramów to dopiero początek procesu, na który się decydujesz. Nie chodzi tylko o wymianę garderoby – chodzi o to, by nauczyć się dbać o siebie na co dzień.
6. Wiedz, że ciągłe myślenie o jedzeniu, doprowadzi Cię przede wszystkim do… zaabsorbowania jedzeniem. W dalszej kolejności – do wzmożonego napięcia i obawy przed utratą kontroli. Weź to pod uwagę, zanim zdecydujesz się na restrykcyjną dietę.
7. Zachowaj otwartość. W wielu dziedzinach – a odchudzanie nie jest wyjątkiem – sukces osiągają ludzie, którzy są ciekawi świata.

Małgorzata Libman-Sokołowska

Piśmiennictwo:
Chanduszko-Salska J, Walecka-Kapica E. Psychologiczne uwarunkowania niepowodzeń w redukcji masy ciała. Terapia 2013; 6: 53 – 56.
Byrne S, Barry D, Petry NM. Predictors of weight loss success. Exercise vs. dietary self-efficacy and treatment attendance. Appetite 2012; 58: 695 – 698.